Obojživelníci na cestách

Ochránci přírody i v letošním roce zabezpečují úseky silnic, kde dochází k nadměrnému usmrcování přecházejících žab a čolků projíždějícími vozidly. Aprílové počasí jim tuto pomoc tradičně komplikuje. V centrální evidence je více než 500 silničních úseků, kde každoročně hynou žáby pod koly aut. Pouze na několika desítkách z nich lidé obojživelníkům pomáhají.

Každé jaro se snažíme ochránit žáby a čolky, kteří na jaře táhnou k vodním plochám, kde se mohou spářit a naklást vajíčka. Pokud jejich cesty křižují silnice, mnoho jich zahyne pod koly projíždějících aut. Český svaz ochránců přírody mnoho let finančně i odborně podporuje aktivity dobrovolníků, kteří obojživelníky zachraňují, v programu Ochrana biodiverzity. V letošním roce se s pomocí Nadačního fondu Veolia a společnosti Billa podařilo zabezpečit cesty obojživelníků na 18 lokalitách.

Foto: ropucha obecná, lokalita Šternov, autor Alena Konvalinová

Ochránit obojživelníky na takovém kritickém úseku silnice není snadné. Je potřeba zvolit správné období, kdy se instalují podél silnic dočasné zábrany, které obojživelníky navedou na místa, kde se mohou bezpečně dostat na druhou stranu silnice. Tam, kde takové místo není, se u zábran instalují lapací pasti, do kterých jsou obojživelníci zachytáváni a každý den pak přenášeni na druhou stranu komunikace. Je to náročná činnost na čas i lidi.

Slunečné počasí ke konci března vytáhlo první obojživelníky na cesty, dubnové ochlazení migrující aktivity obojživelníků naopak zase zbrzdilo. Jarní tah tak je rozložen do delšího období. Práce dobrovolníků se neúměrně protahuje, někdy i na dobu až dvou měsíců. Jen pro představu náročnosti, v letošním roce se na 18 úsecích instalovaly zábrany o celkové délce téměř 9 km. Letos se do programu zapojili například i skauti z organizace Kaprálův mlýn na jižní Moravě.

Foto: stavba migračních zábran u Pivovarského rybníka u Volar, autor J. Hromas

Při ochraně obojživelníků se sbírají i informace o průběhu tahu, počtu odchycených obojživelníků, případně i jejich pohlaví, které jsou pak cenné pro další plánování ochranářských aktivit. Oproti minulému roku se již podařilo na jedné lokalitě v Českém ráji nahradit dočasné zabezpečení trvalým technickým zařízením a pro další úsek ve Středočeském kraji je již takové zařízení alespoň vyprojektované.

Projekty na zabezpečení rizikových úseků na silnicích jsou realizovány v rámci národního programu Českého svazu ochránců přírody Ochrana biodiverzity. Generálním partnerem tohoto programu jsou Lesy České republiky, s. p. Program je letos dále spolufinancován Ministerstvem životního prostředí ČR, společností Billa a Nadačním fondem Veolia.

Seznam kritických úseků je zde.

Zdroj: Český svaz ochránců přírody

Úvodní foto: stavba migračních zábran u Šumavských Hoštic, autor J. Hromasová